Hawaii, dag 6

Hilo, Kalapana, Volcano

"Revenge is a dish best served cold" - Gammalt Klingon ordtak

Som faste lesera av bloggen kanskje huska, hadde Silje en svært traumatisk opplevelse under snorkling i Ka'awa Loa Cove då ho blei stukke av en Sea Urchin, den tropiske storebroren til kråkebollen. Dag 6 køyrte oss til Hilo og etter litt sightseeing downtown og syltetøyshopping, var oss klare for lunsj og fant ei lita sushisjappe. Blant mange godbita fekk oss servert to bita med Sea Urchin-maki, og Silje fekk endelig sin hevn!

Hadde dei hatt mygg-sushi, kunne Kristian med fått sin hevn. Eg har nemlig vore so galant at eg har latt myggen forsyne seg fritt av det friske, deilige sunnmørsblodet mitt, slik at sørlandsblodet til Silje skal få vere i fred. Men dei hadde desverre ikkje mygg-sushi.

Turen videre gjekk til den tropiske dyrehagen rett utafor Hilo, som utrulig nok var gratis. Her var den store attraksjonen en kvit bengalsk tiger, men det var papagøyene, og særlig Max på bildet under, som fekk mest oppmerksomheit og Silje plystra både "Papagøye fra Amerika" og andre kjente og kjære melodia frå Papagøye-ti i skuddet.

I dyreparken var det glødande heitt, og oss måtte kjøle oss av litt før neste stopp. Hilo er ikkje kjent for å vere nokken utprega badeplass, mykje på grunn av at det er kraftig sjø som slår innover denne sida av øya, men det fantes nokken badeplassa likevel. Et lite stykke utanfor Hilo fann oss et lite paradis der ei bukt va beskytta av en liten skjærgård og det var deilig, stille, turkist vatn å bade i og grønt grass under palmane å sole seg på.

Etter å ha fått varmen i oss køyrte oss til Kalapana der andre enden av veien som oss var på i går er. Dette er no et utkikkspunkt for å sjå der lavaen renne ut i sjøen. Alt man ser i dagslys er imidlertid kvit røyk frå sjø som blir fordampa i det lavaen treff vatnet. Oss blei der til det var mørkt. Då blei røyken rødlig frå refleksjonen av lavaen og i det fjerne kunne oss sjå nokken oransje punkta der lavaen rann ute i dagen. På vei til utkikkspunktet gjekk oss en halvtime i lavalandskap og fann ei billig tomt til salgs.

Bildet er tatt med lang lukkertid, so det ser meir dramatisk ut en det vi opplevde. Oss hadde like god underholdning i å sjå på andre turista som trossa regnveret i t-skjort og shorts, eller et badehåndkle eller kanskje badekåpe. Sjølv var oss svært proft kledd.

Til tross for vår proffebekledning blei oss ganske kalde og våte til slutt. Det blei derfor kun en kort visitt oppe ved krateret til vulkanen, Halema'umu'u, for å sjå den i bekmørket.

Posted by kmull 10:57 Archived in USA Tagged animal Comments (0)

Hawaii, dag 5

Hawai'i Volcanoes National Park

View San Francisco og Hawaii on kmull's travel map.

Etter en frokost bestående av armeriddere og bananpannekaker samt et glass på størrelse med et shotteglass med juice var det på tide å utførske Hawai’i Volcanoes National Park.

Etter en videointrodukjon var første stopp ”the steam vents”. Steam vents er vanndamp som kommer ut av sprekker i fjellet. Dampen dannes av at regnvann infiltreres i jorden og renner ned i sprekker hvor temperaturen er så høy at det fordamper .

Deretter gikk turen til Sulphur banks, som er et sted der sprekker i fjellet går helt ned til magmaen (smeltet stein) i vulkanen. Her bobler svoveldioksid opp til overflaten og felles ut i gule krystaller. Svoveldioksid lukter som når man tenner en fyrstikk. Denne lukten er kjent for å overdøve en viss annen lukt som kan unnslippe menneskekroppen når man har spist litt for mye lyst brød de siste to ukene. Dette var det noen som dro stor nytte av

Det er to aktive vulkaner i vulkanparken; Mauna Loa og Kilauea. Mauna Loa (Fjell stort) er det største fjellet i verden (større enn kilimanjaro) målt fra fjellet såle ved havbunnskorpen til toppen. Vulkanen er estimert å ha et utbrudd hvert 6. – 20. år. Sist utbrudd var i 1984, så det betyr at vulkanen er over termin og vel så det. Kilauea har hatt kontinuerlig utbrudd siden 1983. Rødglødende lava kommer ut fra en sprekk sørøst for vulkanen i tillegg til at man kan se glød og røyk fra et nyere krater i kalderaet på vulkanen. (Kaldera og krater er det samme bare at kaldera er mye mye større enn krater.) Kalderaet til Kilauea er ca. 3 km i diameter.

Etter flere stopp ved utkikkspunkter til Kilauea og en rask lunsj på Thai thai tok vi en kjøretur fra toppen av vulkanen og ned til sjøen hvor et nyere utbrudd har stengt av veien. Høydeforskjellen og temperaturforskjellen var ganske stor. På toppen av vulkanen var det ca. 15 grader mens det nede ved sjøen var nærmere 35 grader! Heldigvis var det mye vind, så vi holdt ut i varmen. På vei nedover gjorde vi forskjellige stopp blant annet ved en lava tube som er en tunnel gjennom størknet lava og ved noen petroglyfer innrisset i stein for flere hundre år siden. Vi kjørte også gjennom flere tidligere lavastrømmer som nå var størknet til svart stein. Selv om vi opprinnelig er geologer ble det litt for mye geologiekskursjon for oss, og stoppene ble ganske kjappe etter hvert

Veien nedover endte brått der en lavastrøm hadde strømmet rett over veien. Der tok vi oss en tur i lavalandskapet. Det var ganske surrealistisk å se gamle veiskilt stikke opp over lavaen enkelte steder. Det var dannet utrolig mange fine mønstre og fargeskimmer i lavaen.

P1050844.jpgP1050848.jpgP1050858.jpgP1050859.jpgP1050863.jpgP1050868.jpgP1050872.jpg

På kvelden hadde vi supergod middag på hotellet. Kristian hadde antilope og jeg hadde lokal fisk (Ono) med mangochutney. God restaurant – veldig mette. Hadde likevel plass til et stort stykke sjokolade kake som vi tok med opp i senga etter middagen.

Posted by kmull 11:42 Archived in USA Tagged educational Comments (0)

Hawaii, dag 4

Ka'awa Loa Plantation, Kula Kai, South Point, Black Sand Beach, Volcano

View San Francisco og Hawaii on kmull's travel map.

Det var tid for siste frokost hos Greg og Michael på Ka'awa Loa Plantation, og vi måtte derfor sørge for å fylle godt opp på tallerkenane.

Til frokosten fekk oss smoothie og mangojuice. Mango juicen var det fleire som likte..

Etter at oss hadde fått pakka oss ut av hytta som oss bodde i siste natta, starta oss turen mot Volcano og Kilauea Lodge som var neste stopp på Hawaii-turnéen. På veien køyrte oss først i utrulig fargerik og grønn natur, so blei det meir norsklignende høgfjellsnatur før oss kom inn i eit belte av goldt, svart a' a' landskap laga av dei siste lavastraumane på begynnelsen av 1900-tallet. No høyrest eg veldig proff ut, men litt av æra må guiden på Kula Kai Cavern ha. Vi køyrte innom der for å få en tur i ei grotta som var blitt til av lavastraumane (lava tube). Oss hadde valgt en tur som heitte "Lighted Trail Tour" og som det stod skulle vare 40-50 min, men som endte opp med å vare i 1,5 time. Grotta bestod av et langt og stort system av ganga, og man skulle tru at oss på 1,5 time hadde fått utforska en del av disse, men sjølve gåing tok vel maks fem minutt i sakte fart, og resten av tida fekk oss høyre litt om vulkana, lava og geologi, og ganske mykje om lokal politikk og den amerikanske hærens bruk av Hawaii som øvingsfelt under 2. verdenskrig, av en svært pratsom og hyggelig guide.

På vei til Volcano køyrte oss nedom South Point, som er det sørligaste punktet i USA. Man kunne tydelig sjå kva for ein veg vinden blåse der, og det var ganske friskt når oss var der óg.

Site stopp før oss kom fram var Black Sand Beach (som sikkert har et crazy Hawaii-navn i tillegg). Som navnet tilsei var stranda heilt svart, nokke som kjem av at sanden er laga av svart lavastein (det finst også ei grønn strand laga av olivinstein). På stranda såg oss på surferane, ein buddistmunk og hans to hundar og so "tirga oss litt bårene".

Til slutt kom oss fram til Kilauea Lodge like ved Hawaii's vulkan nasjonalpark, og oss tok det som eit godt tegn at det hang eit norsk flagg utanfor inngangsdøra (sjølv om det var litt blast og slitt)!

Vil avslutte med et par bilde frå gårsdagens snorkling sammen med Manta rays. På det første bildet er det meg og Silje i midten av bildet.

For spesielt interesserte kan alle bilda og video lastast ned her:

Movie: http://mantaraysinkona.com/dl/08-10-2010/08-10-10HKMR-EXP08-25.zip

Pictures: http://mantaraysinkona.com/dl/08-10-2010/08-10-10StillsHK-EXP08-25.zip

Aloha!

Posted by kmull 05:41 Archived in USA Tagged automotive Comments (0)

Hawaii, dag 3

Kua Beach, Annie's burger, Manta ray night snorkeling

View San Francisco og Hawaii on kmull's travel map.

Det finnes ikke bedre frokost enn hos Michael og Greg! Dag 3 bestod den av to typer nystekt quiche og stekt kalkunpølse i tillegg til det vanlige (hjemmedyrket kaffe, hjemmedyrket dragefrukt, mango, ananas, pasjonsfrukt etc , hjemmelaget mango og appelsinjuice og ferskt brød pluss forskjellig syltetøy). Mmmmm… påminnelse til oss selv: kjøp med guava gele!

Etter frokosten var det på tide med vår første skikkelige strandtur. Turen gikk da til Manini’Owali Beach også kalt Kua Bay. Det var en helt fantastisk strand med hvit sand og turkist og mørkeblått hav med store bølger. Det er uten tvil den fineste stranda jeg har vært på! Temperaturen i vannet ble anslått til ca. 24 grader. Her kan bildene tale for seg selv…

P1050448.jpgP1050452.jpgP1050492.jpgP1050524.jpgP1050470.jpgP1050568.jpgP1050572.jpgP1050595.jpg

Etter noen timer på stranda var magen romlete og endelig fikk vi dratt til Annie’s Burger som er en ganske ny burgerrestaurant i Kealakekua. Dere tror kanskje jeg overdriver, men det var seriøst de beste burgerne og tilbehøret vi noen gang hadde smakt! Kristian hadde en barbequeburger med avocado og sweet potato chips og jeg hadde catch of the day burger (hvit fisk) med wasabisaus og løkringer. Mmmm! Til dessert delte vi en stor porsjon mørk sjokoladepudding med vaniljeis. Etterpå kunne vi nesten ikke gå, og måtte rett hjem å legge oss nedpå noen timer.

Etter en liten lur var det på tide med neste eventyr: Nattsnorkling med Manta rays. Manta Rays er noen digre flyndrelignende fisker med spiss hale. De er som regel 1,5 – 2 m brede og omtrent like lange og blir som regel 50 – 100 år gamle!!! Selv om de ser ganske skumle ut er de ikke farlige. De har ikke tenner og lever av å filtrere ut plankton fra vannet. Planktonen som Manta rays lever av tiltrekkes av lys.

Snorklingen ble arrangert etter solnedgang når det var helt bekmørkt. Etter en kort båttur ble det lagt ut en slags flåte i vannet som hadde et sterkt lys under for å tiltrekke plankton. Etter snorkleutstyret var på, hoppet vi ut i vannet og holdt oss fast i den lysende flåten. Ikke lenge etter kom det en diger Manta Ray svømmende mot oss. Den svømte under oss og gjorde baklengs salto oppover mot oss med det digre gapet åpent. Rett før den nesten spiste oss snudde den hodet ned mot sjøbunnen igjen og strøk buken sin nesten helt oppi oss. Dette gjorde den om igjen og om igjen så lenge vi var i vannet. Det var en helt utrolig opplevelse. Seansen ble filmet og fotografert. Vi skal legge ut linken til filmen og bildene etter hvert for spesielt interesserte. Linken er aktiv i ca. to uker for nedlasting.

Posted by kmull 12:34 Archived in USA Tagged animal Comments (0)

Hawaii, dag 2

Ka'awa Loa Plantation, Puuhonua o Honaunau, Kealakekua, Kailua-Kona

View San Francisco og Hawaii on kmull's travel map.

Etter en deilig frokost med blant anna banansmoothie og blåbærvaffla, hoppa oss i Mustangen for å køyre til Puuhonua o Honaunau nasjonalparken (ja, eg måtte google det for å stave navnet rett..)

Parken skulle vise korleis Hawaiianerane hadde levd i tidligere tide, men detaljane fekk oss ikkje med oss siden oss glømte igjen informasjonsbrosjyra i bilen. I parken var det i allefall mykje palma, lavastein og utskjeringa av hawaiianske guda.

Når man er sliten etter å ha traska rundt blandt so mange Hawaiiguda, er det godt å ha en palme å klemme på!

Etter eg var ferdig å klemme palma (ikkje Lunde pappa), tok oss nok en gong på snorkleutstyr. Rett nord for nasjonalparken ligg nemlig en av dei beste plassane å snorkle på øya, "Two Step". Her fekk oss i likheit med dagen før sjå massevis av fisk i alle regnbuensfarga (oss tok en del bilde i dag med, men kvaliteten på dei er so dårlig at eg trur det får bli for spesielt interesserte). Det skulle ver en godplass å sjå havskillpadde óg, men oss såg berre bleikfeite amerikanera og tyskera. Eg klagde so smått om at oss ikkje hadde fått sett skilpadde eller delfina, men akkurat i det oss skulle gå i land dukka det opp ei skilpadde framom oss!

På vei til Wal-Mart for å framkalle snorklebilda, stoppa oss på Roadhouse Café i Kealakekua og bestilte kvar sin sandwich, nydelig gode! Thai Chicken og Roasbeeff og wasabimarinert løk. Til dessert: Chocolat chip walnut cookie og Brownie covered cheesecake! Mat for Mons!

Om det var Wal-mart, fotografane eller kameraet som har skylda for den dårlige kvaliteten på snorklebilda, er uvisst (sannsynligvis var det alle tre), men etter å ha sett bilda trengte oss å slappe av litt på divanen på verandaen. Der fekk oss servert chips med heimelaga salsa til!

På vei for å kjøpe litt kveldsmat, måtte kona med få køyre litt cabriolet, og eg stilte som co-pilot og navigatør, men bomma grovt på alle plassane oss hadde sett oss ut på forhånd, so oss endte opp i Drive-thru'en hos McDonalds (etter Gary Danko var det egentlig greit med en 12$ middag).

Posted by kmull 00:45 Archived in USA Tagged foot Comments (0)

(Entries 6 - 10 of 17) « Page 1 [2] 3 4 »