Hawaii, dag 1

Ka'awa Loa Plantation, Ka'awa Loa Cave

View San Francisco og Hawaii on kmull's travel map.

Som nevnt i forrige innlegg våknet vi opp til lukten av nytrukket hjemmedyrket kaffe, eggerøre og bacon. I tillegg til dette bestod frokosten av et kjempegodt brød (kalt Taro tror jeg), youghurt og alle mulig slags rare frukter. Endelig en frokost som var både kjempegod og (kjempe)sunn! Vi tok med frokosten ut på verandaen og nøt en fantastisk utsikt og fuglesang mens vi spiste.

Etter frokost var det tid for snorkling i Ka'awa Loa Cove. På vei ut måtte vi hilse på nabohunden Betty som pleier å ligge på trappen utenfor gjestehuset for å få litt ekstra kos.

I følge vertsskapet vårt og Lonely Planet er K'awa Loa Cove et av de fineste stedene å snorkle på Hawai. Det er tre muligheter å komme seg til bukten på:
1) Guidet tur med motorbåt
2) Leie kano og padle
3) Gå en-to timers tur til fots

Vi valgte alternativ 3 da vi var redde å ødelegge bilen dersom vi skulle feste kano på taket. På veien nedover lo vi litt av Lonely Planet guiden som mente gåturen var i tøffeste laget:) For oss spreke nordmenn var det jo rene søndagsturen.

Det første som skjedde da vi skulle ut i vannet var at jeg (Silje) ble stukket av et eller annet ekkelt dyr og fikk en svart brodd i tommelen som ikke gikk an å ta ut. Med sterke minner av den traumatiske historien i Bamse, der Bamse blir stukket av en piggete fisk en gang han var i syden med Lille Hopp og Skallmann og ble dødelig forgiftet, ble jeg ganske shaky. En gammel mann som også snorklet i bukta beroliget meg imidlertid med at det ikke var verre enn å få en flis og da ble alt mye bedre!

Med en gang vi fikk hodet under vann ble alt annet glemt! Det var masse masse fisk overalt! Fiskene var stort sett tre typer: Knallgule, svarte med sølv rundt kantene eller grå med blått mønster på sidene. Fiskene ble dokumentert med undervannskamera av den gamle typen (ikke digitalt). Film skal fremkalles etter hvert. I følge Kristian hadde jeg også tatt bilde av han mens han tisset under vann. Ikke så lett å forstå hva det betyr når han vifter med hendene under vann. Gleder meg til å se det bildet! Etter å ha snorklet noen timer, slappet vi litt av før vi med friskt mot begynte på turen oppover til bilen igjen.

Da vi begynte på turen oppover var klokka halv to og sola stod midt på himmelen. Det var ingen vind, bakken var veldig bratt, borrelåsene på skoene mine gikk opp annet hvert minutt, temperaturen var rett over 30 grader. Bakken tok aldri slutt! Lonely Planet guiden hadde hatt rett likevel og vi måtte sidestille oss med en gjennomsnittsamerikaner: Turen oppover var skikkelig slitsom!

Etter uttallige besvergelser om at vi ALDRI skulle dra dit ned til fots igjen kom vi endelig opp til bilen gjennombløte av svette og hummerrøde i ansiktet.

Etter to liter vann, en Quarter Pounder på Mc Donalds, en dusj og litt avslapning på rommet vårt gikk turen til Lonely Planet Guidens no. 1 pick spisested i lokalområdet: Manago hotel restaurant. Der valgte vi selvfølgelig spesialiteten som stedet var berømt for: Pork chop with onion and gravy. Denne retten var prikklik på den tradisjonelle norske søndagsmiddagen svinekoteletter med brun saus og erter. Eneste forskjellen var at det ble servert ris til i stedet for kokte poteter. Det var godt, men ikke akkurat det gourmetmåltidet vi hadde forventet.

Etter det gikk turen en liten tur til Kaileua- Kona der det pøsregnet før vi tok dagen.

Posted by kmull 09:26 Archived in USA Tagged foot Comments (0)

Transportetappe, San Francisco - Kona (Hawaii)

overcast 27 °C
View San Francisco og Hawaii on kmull's travel map.

Sjølv om vi ikkje skulle reise før godt ut på dagen på laurdagen, blei dagen prega av å vere en transportetappe. Etter en 5-timers flytur fra San Francisco landa vi på Big Island, nærmere bestemt Kona flyplass. Det er den raraste flyplassen eg nokken gong har vore på. Siden det er stabilt varmt klima på Hawaii, nokke oss merka når oss kom ut av flyet, har dei tydeligvis ikkje behov for et terminalbygg. I staden har dei fleire små hytte uten yttervegga, som man kan bevege seg fritt i mellom. Det føltes veldig rart etter alle terminalbygga, køene og sikkerhetskontrollane på flyplassen i SF.

Når vi hadde fått plukka opp baggasjen fekk oss etter litt om og men henta ut leigebilen, en Ford Mustang cabriolet. Litt av et glis, kan nok garantere at det kjem bilde etterkvart. Sjølv om det var blitt mørkt og var litt regn i lufta, bretta oss ned taket og satte kursen mot Ka'awa Loa Plantation.

Når oss kom from blei oss møtt av en av innehaverane av Bed & breakfasten, Greg. En utrulig positiv og hyggelig fyr som viste oss rundt i det fantastisk flotte huset. Oss blei vist ei stor stue, veranda med utsikt mot Konakysten, boblebadet, utendørs lavarock-showers og kjøkken der det låg heimelaga brownies! Nam! Og til slutt rommet vårt, The Honaunau Room.

Det var utrulig deilig å legge seg til den svake summing av gresshoppe, til motsetning av støyen fra SFs gater, og våkne opp til fuglesang, lukta av pannekake og bacon og kaffi frå egen kaffiplantasje!

Posted by kmull 06:27 Archived in USA Tagged air_travel Comments (0)

San Francisco, dag 4

Golden Gate bridge, Sausalito, Tiburon

Dag 4 i San Francisco var bena såre etter all gåingen, og vi leide oss derfor sykler av Blazing Saddles for å gjøre litt sightseeing utenfor San Francisco. Turen gikk fra San Francisco, over Golden Gate til Sausalito og videre til Tiburon.

Hovedattraksjonen med turen var Golden Gate Bridge. Her var det stappfullt med andre sykkelturister! Kristian mente at han var prikklik Cartman i Southpark i den episoden han prøver å lure seg med i Paralympics når han hadde på seg sykkelhjelm. Han prøvde derfor å lure av seg hjelmen før photoshoots, men her hadde han glemt det:)

Etter å ha syklet over Golden Gate Bridge kom vi ned til en skikkelig havneperle kalt Sausalito. I Sausalito var været knallfint selv om vi fortsatt kunne se tåken ligge over San Francisco. Etter tips fra vår gode reisevenn Lonely Planet navigerte vi oss forbi alle overprisede turistrestauranter og kjøpte oss chicken salad sandwich og chicken burrito på den lokale matbutikken og lunsjet nede ved havnepromenaden. Mmmmm....

Sausolito var en fantastisk by, men ganske turistinfisert, så vi bestemte oss for å sykle litt videre til Tiburon. På veien så vi masse rart og fikk en liten følelse av hvordan hverdagslivet er i USA. Halvveis til Tiburon syklet vi forbi en liten by med bare husbåter! Husbåtbyen var faktisk så stor at de både hadde et finere strøk (se under)....

...og et slumstrøk. Her hadde de gjort seg spesielt flid med ledningsnettverket:) Vi hadde lyst til å gå en tur langs bryggene og se nærmere på båtene. Det stod imidlertid et skilt med at det var privat eiendom og at all ferdsel var på eget ansvar og siden folk som bor i slike husbåter må være litt gale, stod vi over den fristelsen.

Etter ca. fire mil (!) kom vi frem til en enda finere havneby - Tiburon. Her var andelen sykkelturister noe lavere og andelen sosseturister høyere:) I Tiburon ble vi venner med en 56 år gammel fyr i en klesbutikk (Dan Sinatra) som hadde sitt eget band som spilte coverlåter av Frank Sinatra. Vi fikk faktisk en gratis cd av bandet hans som vi skal høre på når vi kjører cabriolet på Hawaii:) Ellers oppdaget vi også at vi var blitt ganske gode og røde i ansiktet etter sykkelturen:)

Kristian rød

Siljerød

Dag 4 endte med ferjetur tilbake til San Francisco og køying klokka ni:)

Posted by kmull 07:54 Archived in USA Tagged bicycle Comments (0)

San Francisco, dag 3

Downtown, Chinatown, North Beach, Golden Gate Park og Fisherman's Wharf

overcast 12 °C

Shoppingbehovet var fortsatt ikkje fullstendig tilfredstilt når vi tok til på dag 3 i San Francisco, og vi satte derfor kursen mot Macy’s på Union Square. Når vi kom inn ser vi en etasje på størrelse med ei fotballbane full av jenteklær. Oss bestemte oss for å dele oss i to og eg tek rulletrappa opp den eine etasjen etter den andre uten å finne manneklær. Etter sju etasja og ikkje so mykje som ei truse seinere gjer Silje meg oppmerksom på at det er en egen Macy’s for menn rett rundt hjørne, so då fekk eg fem etasja for meg sjølv! Det blei likevel ikkje det heilt store utbyttet og oss bestemte oss for å gå til Chinatown.

Chinatown er akkurat like kinesisk som det høyrest ut som, men hovedgata er kanskje en smule turistifisert med juggel, krimskrams og suvenira i hytt og gevær! Det var likevel svært fornøylig å rusle gjennom denne litt spesielle bydelen, og det blei faktisk en kinaeffekt eller fire. På forhånd hadde vi sett oss ut en lunsjrestaurant, City View, i Chinatown, som i følge servitøren serverte byens beste Dim Sum, og det trur eg det var nokken som var enig i :

I Chinatown fant vi óg denne kreative gatekunsten, kanskje av Banksy eller en anna kreativ grafittifugl:

Etter Chinatown prøvde oss å praie en taxi, men heile SFs taxistand hadde tydeligvis funne ut at det ikkje var verdt å plukke opp to stakkars nordmenn på tur. Vi måtte derfor slå oss ned på en italiensk café i North Beach og drikke kaffi og ete sjokoladekake, det var skikkelig kjipt (det var egentlig heilt greit)!

Når vi hadde fått samla krefter gjorde vi et nytt forsøk på å skaffe taxi, og når Silje trua med å ringe kom det en med en gong og køyrte oss til Golden Gate Park. Det var som resten av SF et kaldt og forblåst sted, og både California Academy of Sciences og Japanese Tea Gardens som vi hadde tenkt oss innom holdt på å stenge. Det mest undeholdende va å sjå på avdanka hippiea (den eiene satt i toppen av et tre!), et ekorn og å sjå på Silje mellom føtene.

Før vi reiste hadde vi booka to ting: Alcatraz og bord på Gary Danko. Den hadde vært rangert som #1 på Trip Advisor og anbefalt av Lonley Planet. Etter å ha snakka med forskjellige San Fransiskanera forstod vi at vi hadde nokke godt i vente, og eg nøye meg med å gjengi menyen og sei at det var kjempegodt:

Glazed Oysters with Osetra Caviar, Zucchini Pearls and Lettuce Cream
Assyrtiko, Domaine Sigalas, Santorini, Greece 2009

Horseradish Crusted Salmon Medallion with Dilled Cucumbers and Mustard Sauce
Pinot Gris, Wind Gap, Windsor Oak Vineyard, Chalk Hill, California 2008

Seared Filet of Beef with Yukon Potatoes, Zucchini, Mushrooms, Chard and Tomato-Eggplant Confit
Haut-Médoc, Château Colombe-Peylande, L’Aïeul Leontin, Bordeaux, France 2005

A Selection of Farmhouse and Artisanal Cheeses
Amarone della Valpolicella Classico, Tedeschi, Veneto, Italy 2005

Baked Chocolate Soufflé with Two Sauces
Banyuls, Michel Chapoutier, Vin Doux Naturel, Languedoc-Roussillon, France 2007

I tillegg fekk oss en liten skål med Gazpacho når vi kom, og på grunn av oss var på bryllupsreise fekk oss en passjonsfruktssorbet og konfekt, i tillegg til at alle gjestane får med litt ostekake som avskjedsgave. Oss blei mett.

Posted by kmull 06:53 Archived in USA Tagged food Comments (0)

San Francisco, dag 2

Alcatraz, North Beach, The Haigth og Japantown

overcast 10 °C

Dag 2 i San Francisco gikk turen til Alcatraz. Vi våknet tidlig (rundt seks), og hadde god tid på å nå båten som gikk klokken ni. Etter gårdsdagens matopplevelser var vi fortsatt stappmette, og hotellfrokosten ble derfor byttet ut med pizzarester fra dagen før, kjempegode bananer, digre ferskener og dumplings i chinatown. Nam nam! Pga diverse distraksjoner i chinatown hadde vi plutselig ikke så god tid likevel, og måtte springe de siste to kilometerne til ferja, men vi rakk det akkurat.

Alcatraz ble først benyttet av US Army for å forsvare San Francsico mot invasjon under gullrushet. Derav ble det installert flere hundre kanoner rundt festningen. Kanonene har imidlertid aldri blitt benyttet i krig. I forbindelse med en eller annen feiring ble det bestemt at alle kanonene skulle avfyres samtidig i en salutt. For at ikke kruttet skulle bli sløst ut i løse luften ble det bestemt å fylle et skip med sprengstoff, stille inn alle kanoene mot den og fyre av. Det gikk imidlertid ikke helt som planlagt da alle kanonene bommet på målet:)

Etterhvert ble Alcatraz benyttet som fengsel for de fangene som ble ansett som farligst i USA. En av de meste kjente er kanskje Al Capone. Det var flere rømningsforsøk fra øya som var ganske oppfinnsomme og noen som vi ikke syns var så oppfinnsomme (grave seg ut av et fengsel med skje er vel ganskje klisje?). Fengselet ble stengt på 60-tallet en gang pga. forfall og at det var tungt å drive siden alt inkludert drikkevann og kloakk måtte fraktes til/fra øya.

Under Hippietida ble øya okkupert av indianere i nesten 1,5 år. Indianerhippiene mente øya var perfekt som indianerreservat, men jeg tror de ombestemte seg litt etter at de hadde bodd der noen måneder (ganske værutsatt og vanskelige dyrkningsforhold for å si det mildt). Tegn etter okkupasjonen finnes fortsatt på øya. Nå er øya blitt et naturreservat og er overtatt av all slags fugler som bæsjer og lager leven:)

Etter Alcatraz var det shopping i the Haigth som er et skikkelig hasj/hippiestrøk. I følge Kristian var det helt utrolige shoppingmuligheter i the Haight! Det viste seg imidlertid at det var en diger platebutikk som var det egentlige målet bak utflukten. Til og med Kristian ble så overveldet at han måtte gi opp leitinga med en trippende Silje på slep og heller komme tilbake en gang han hadde minst to-tre timer til rådighet for seg selv:) Arkitekturen i San Francisco er ganske spesiell, og i the Haight er kanskje designet gjort under påvirkning av et eller annet narkotisk medium....

På kvelden var det middag og kino som stod på programmet! Vi dro på en sydindisk restaurant etter tips fra en lokal San Fransiskaner. Det som er så deilig ved å være i USA er at vi kan diskutere fritt alt og alle på norsk. Noe vi har benyttet oss mye av. Det første vi gjorde når vi satte oss ved bordet var å diskutere om paret på siden av var på date, at de så litt nervøse ut, at de hadde gitt Kristian noen stygge blikk fordi han var litt høymelt etc. Men ups....etter ti minutt kom det fra nabobordet ... Excuse me, but are you Norwegian? Da var det en svensk dataingeniør på date med en indisk lege:) Paret var imidlertid kjempekoselige og gjennomskuet raskt at vi var "foodies" og gav oss masse restaurant- og shoppingtips.

Etter dinner var det movie, men som dere kan se av bildet under var ikke døgnrytmen helt på plass. Jeg sovnet under trailerne og da Kristian kjente øyelokkene ble litt vel tunge 2 minutter ute i filmen bestemte vi oss for (jeg i søvne) at innsatsen for dag 2 var god nok og at det var på tide med taxi og senga. Slutten av dag 2 endte halv 11, noe som var ny rekord:)

Posted by kmull 07:25 Archived in USA Tagged shopping Comments (0)

(Entries 11 - 15 of 17) « Page 1 2 [3] 4 »